Lyon, France

Thursday, April 17, 2014

Matkapostausta Lyonista vihdoinkin luvassa! Lähdettiin siis reilu viikko sitten sunnuntaina 6.4. kohti Ranskaa. Olin vaan niin innoissani, sillä oon lukenut ranskaa kahdeksan vuotta, mutten koskaan ole päässyt sinne. Tää viikon reissu oli kyllä yks parhaista ikinä, enkä tuu unohtamaan sitä koskaan! Mutta nyt lopetan höpöttämisen ja siirrytään niihin kuviin (joita tuli taas napsittua vähän joka asiasta, kunnes muistikortin tila loppui).

ra1b

1. Sää Suomessa oli surkea, vettä vaan satoi ja oli kylmä  2. Mutta heti kun päästiin ilmaan, niin johan kirkastui  3. Vaihdettiin lentoa Frankfurtissa  4. Lyonin lentokentälle kelpasi laskeutua, kun siellä oli Suomeen verrattuna jo melkein trooppinen ilmasto

ra2

Koska tää matka oli koulun kautta tehty vaihto-matka, niin käytiin joka arkipäivä siellä meidän ranskalaisten vaihtareiden koulussa ja tunneilla. Se koulu oli kyllä vaan niin ihana ulkoa ja pihalla oli vielä kirsikkapuut kukkimassa!

ra3

1. Koulu sijaitsi kukkulan päällä, jonne joutui menemään köysirataa pitkin kulkevalla vaunulla 2. Toisena päivänä satoi aamulla, mutta kyllä se ilma sitten pikkuhiljaa kirkastui taas kauniiksi 3. Käytiin Lyonin ostoskadulla Bellecourilla kavereiden kanssa, kun niillä meidän vaihtareilla oli koulua. Metroilla oli nimittäin tosi helppo ja nopea liikkua siellä.

ra4

Toisen päivän ohjelmaan kuului myös huipulla sijaitsevassa kirkossa sekä näköalapaikalla vierailua. Jäin vaan ihailemaan maisemia puoleksi tunniksi. Sieltä ylhäältä oli hyvä katsella kaupungin vilinää.

ra5

Gallo Romain niminen amfiteatteri kuului myös tiistain kohteeksi. Sielä tuli otettua paljon kivoja ryhmäkuvia.

ra6

Keskiviikko oli varmaankin yks mun lempparipäivistä siellä. Käytiin aamulla taidemuseossa, mikä ei kyllä mitenkään mun juttu ollut, mutta sen jälkeen jäätiin vaan keskustaan pyörimään, kiertelemään kauppoja, kävelemään sekä napattiin myös lounaat matkan varrella olleesta boulangeriesta, herkkua!

ra7

Illemmalla meidän vaihtarit veivät meidät valtavaan ostoskeskukseen Confluenceen, joka oli ihanan avara ja valoisa. Kauppoja siellä ei kuitenkaan ihan hirveästi ollut, se rakennus vain vei niin paljon tilaa.

ra8

Torstaina käytiin isossa puistossa suomalaisten kanssa. Muistan, että oli niin kuuma, ainakin 25 astetta lämmintä ja olin pistänyt tummat farkut jalkaan. Puistossa oli paljon eläimiä ja sitten myös laajoja alueita, missä ihmiset vain istuskelivat ja nauttivat keväästä. Illalla mentiin kaikki isolla porukalla joen rannalle oleskelemaan.

ra9

1. & 2. Perjantaina saatiin nauttia taas kauniista ilmasta. Käytiin taas kaupungilla, kuvassa Brandy Melville liikkeessä ollut kuvakoppi, jossa käytiin ottamassa muutama kuva. 3. & 4. Sunnuntaina, lähtöpäivänä kävin oman vaihtarini kanssa vielä kaupungilla kävelemässä sekä jätskillä.

Muistan, kuinka haikeat fiilikset oli silloin lähtiessä, mutta toisaalta oli ihana tulla omaan kotiin, koska vieraan ihmisen luona vieraassa maassa on aina vähän erilaista ja tavat on toisenlaisia. Nyt tekee kyllä jo mieli sinne lämpimään. Tulin muuten heti kipeäksi sieltä tullessani, mikä olisikaan ollut parempi juttu, kuin ensin missata viikko koulua ja sen jälkeen vielä olla kipeänä poissa koulusta. Täytyy sanoa, että oon vähän pihalla.

Kuvasin muuten eilen mun matkaostoksia, joten esittelypostaustakin on luvassa tässä lähipäivinä.